Tv-produktioner (i urval)

Världens hemskaste sjukdomar, SVT (research & manusbearbetning)

Världens hemskaste sjukdomar säsong 2, SVT (research & manusbearbetning)
Världens värsta kungar, SVT (research & manusbearbetning)
En annan sida av historien, UR (research & manus)

Fatta bilden, UR (research, casting & manus)


”Världens hemskaste sjukdomar” nominerades till International Emmy Kids Awards, Kristallen, Japan Prize, Venice TV Awards och Prix Jeunesse.

Vara Nere

En kampanj för att höja kunskapen om psykisk hälsa bland unga, inspirera till mer dialog och öka förmågan hos unga att stötta sina kompisar. På kunskapsportalen varanere.se samlades stöd och information för att lära unga att förstå olika känslor, hur man hanterar dem och hur man stöttar andra. I rollen som researcher och redaktör tog jag fram innehållet i nära samråd med psykologer, sakkunniga och unga ur målgruppen.

Projektetet nominerades till Guldägget 2022 i kategorin "Digitalt".

Byrå: Delta Studios. Kund: Mind och Bilda.

Kommunikationskampanjer (i urval)

Livets glada dagar

En kampanj för att stötta äldre vuxna över 60 år. Grundstommen i kampanjen var Minds må bra-guide, en 60 sidor lång broschyr med personliga berättelser, information om tillstånd och besvär samt hur man kan gå tillväga om man behöver stöd och hjälp. Under kampanjperioden gick det att hämta broschyren på samtliga Apotek Hjärtat-butiker i Sverige. I egenskap av redaktör ansvarade jag för all information och text till broschyren.

Byrå: Delta Studios. Kund: Mind.

Strategisk digital kommunikation

Under 2017 ansvarade jag för Sveriges Radios dokumentärredaktions digitala kommunikation och utveckling med särskilt stort fokus på sociala medier. Jag arbetade med att stärka följande varumärkens digitala närvaro: P1 Dokumentär, P3 Dokumentär, P4 Dokumentär, Svenska berättelser, Tendens, Ridpodden och Creepypodden.

Mina arbetsuppgifter inkluderade bland annat att:

  • Omvärldsbevaka, dokumentera & analysera redaktionens sociala medier-konton och övriga digitala kommunikationskanaler.
  • Dagligen uppdatera samtliga dokumentärprograms sociala medier-konton, främst med native content som jag själv producerade.
  • Utveckla strategiska kommunikationsplaner för redaktionens digitala plattformar samt ansvara för implementeringen av dessa.
  • Producera text, bild, film och grafik för webb och sociala medier.